Fabrikken ble startet i 1889 av Anders Gulowsen. Til å begynne med drev de som importør og maskinagentur, som blant annet importerte danske Alpha motorer til Norge fra 1902. Siden Alphamotoren fra A/S Fredrikshavns Jernstøberi og Maskinfabrik ble populær, klarte Gulowsen å få til en lisensproduksjon, som startet opp i Falbesgate 5, i 1905. I 1909 ble det bygd en stor motorfabrikk på Rodeløkka, nærmere bestemt Gøteborggata, hvor det blant annet ble produsert små Alpha-motorer på lisens, men også egenutviklede motorer og
maskinutstyr. Gulowsen overtok i 1911 maskin- og verksteddelen av Sandberg & Simonsen. som blant annet hadde drevet med trykkeriutstyr. Gulowsen produserte også kopier av motorer, uten lisens. Under første verdenskrig f.eks, bygget de en kopi av en 70 HK Renault 8B, som sitter i Flyet "Olav Tryggvesøn" som tilhørende Norsk Teknisk Museum. Motoren er en luftkjølt V8 bensinmotor.
Ingeniør Wilhelm Gulowsen (1874-1952) begynte ved fabrikken i 1897 etter endt ingeniørutdannelse i Oslo (OTS) og Tyskland. Wilhelm var Anders Gulowsens yngre bror. Det kan ha vært da Gulowsen ble motorfabrikk. W. Gulowsen hadde også sentrale verv i Mekaniske Verksteders Landsforbund og Norsk Arbeidsgiverforening.
Motorfabrikken hadde en stor brann i fyrkjelen i 1933, og brant ned til grunnen, og siden motorfabrikken ikke var spesielt lønnsom, kom dem ikke i gang igjen etter det. Bilforretningen Colberg Caspary overtok bygget og flyttet deler av sine verksteder fra lenger opp i Gøteborggata. Skofabrikken Amulet ble deretter hovedleietaker i bygget til den ble lagt ned i 1962. Gulowsen startet et agentur og verksted på Vaterland, Gulowsens Motorverksted, for service og oppfølging av tidligere kunder og leveranser, og noe produksjon av maskindeler. Bygningene ble revet tidlig på 1970-tallet for å gi plass til nye Oslo Sentralstasjon og Postgirobygget.Etableringen av den mindre Gulowsen i Tomtegata var en videreføring av selskapet med mindre produksjon, og mer vekt på agentur og serviceverksted for de maskinenen A.Gulowsen hadde produsert.
Ingeniør Wilhelm Gulowsen (1874 - 1952) gikk inn i sin eldre bror Anders Gulowsens bedrift i 1897, etter endt ingeniørutdannelse i Oslo (OTS) og Tyskland. Han ble etter hvert en kjent figur i
næringens organisasjonsliv, med sentrale verv i Mekaniske Verksteders Landsforbund og Norsk Arbeidsgiverforening.
Gulowsen startet også opp en motorfabrikk i Seattle, for å selge motorer til fiskeflåten på vetkysten av USA og Canada.
Les meir om historia til Gulowsen og Grei motorar i samlinga, i brosjyren ein finn som pdf - lenkje.